Posted by : Nekirus joi, 5 mai 2016

M-am gândit să evit tipica recenzie și să ajut la dezvoltarea unui segment de postare recent apărut pe blog, care s-a bucurat de-un singur articol până în momentul de față. Mă refer la segmentul intitulat ”anime-uri alese”, sau altfel zis, tot un fel de top da cu altă denumire din cauza faptului că-s un hipster jegos care reciclează tot ce prinde și crede că-i aduce cititori. Glumesc! Nu-i un top ... sau mai bine zis, nu-i chiar un top. Anime-urile pe care doresc să le menționez nu ocupă o poziție anumte într-un oareșcare sistem de referințe, ci sunt doar simple selecții personale ce țin de tematica aleasă. 


N-o luați ca fiind un top, ordinea chiar nu contează. Încă-un lucru de menționat pre-încept de articol ar fi faptul că selecția anime-urilor se bazează strict pe seriile urmărite de mine. Dacă cumva omit un anime pe care voi îl considerați demn de-a fi menționat e din cauză că poate nu l-am văzut, ori n-am considerat că merită. Lista e pur subiectivă, nu vreau să aud comentarii cu reproșuri ce nu țin de calitatea materialului. Bun. Hai și fuga marș la gară!

  •  Death Note

E de la sine înțeles că într-un astfel de top nu poate să lipsească anime-ul care este poate cel mai reprezentativ atunci când vine vorba de mind games. Am ales să încep cu Death Note nu din cauză că mi se pare cel mai slab dintre anime-urile pe care le voi menționa, ci pentru că e cel mai cunoscut. (probabil) Anime-ul ”îți provoacă mintea” din varii motive. Primul lucru de menționat e genul, și-anume că abordează aria detectivist/polițistă, oală cu sarmale ce implică din start o anumită iscusință narativă și-o abordare destul de inteligent făcută a subiectelor. Duelul intelectualo-strategic dintre Light și L oferă mereu o doza potrivită de suspans, mister și șoc în același timp, angrenând privitorul într-un periplu conflicutal atât de bine construit încât acesta cu siguranță nu se va plictisi. Ca să nu mai menționez tema mistică, folosirea unui element din cultura uzuală a poporului japonez (shinigami-ul) și abordarea unei idei originale, care să omogenizeze și să lege de una singură toate elementele poveștii, cartea morții. Nu mă lungesc mai mult că nu cred că este nevoie. Dacă vă tentează vreun anime din cele prezentate sunteți invitații mei să-l urmăriți, fiecare anime din acest top vine și cu o caldă recomandare din partea mea.
  •  Code Geass

Code Geass și cu Death Note sunt două anime-uri adesea comparate pentru faptul că seamănă mult unul cu celălalt. Ideea e că nu seamănă anime-urile în sine ci personajele mai degrabă, alături de anumite linii narative abordate. De exemplu avem același gen de protagonist, anti-eroul adolescent care primește în dar o putere ce dintr-o dată îi oferă posibilitatea să realizeze ceea ce vrea. Less or more. La fel și cu rivalitatea dintre personaje, care oscilează în permanență între prietenie și ură. Bine, în cazul Death Note cred că e ceva mai complexă relația această pendulantă dintre personajele centrale, ca să nu mai zic că povestea e mai bună. Nu zic că Code Geass e slab, doar că aleargă în prea multe direcții și vrea să spună prea multe chestii deodată, nereușind să încheie fiecare aspect al poveștii cum trebuie. Am ales să introduc totuși Code Geass în aceasta listă pentru că e unul dintre anime-urile mele favorite. Povestea e destul de bine construită, mai ales în R1, care din fericire e mai domol. Îl numesc un anime care îți provoacă mintea cam din aceleași principii datorită cărora am numit Death Note un astfel de anime: acțiune dinamică, strategii militare cursive și inteligente, personaje intrigante și multă critică socială și politică.

  •  No game No life

Lista avansează iar noi ajungem la No game No life. Sicer să fiu, prima dată când am văzut anime-ul acesta am zis că-i destul de ciudat, și-asta înseamnă ceva venind de la mine, neimaginându-mi nicidecum că ar avea potențialul de care a dat dovadă într-un final. Conceptul, povestea, personajele, toate mi s-au părut dubioase. După un timp episoadele au început să curgă de la sine, nici măcar nedându-mi seama cum am ajuns să fiu prins în mrejele acestui anime. Rușine Nekirus, pentru că judeci ceva înainte să-l cunoști cu adevărat! Fiind un anime mai recent, am ajuns să mă bucur pentru faptul că printre shounen-urile de căcat și pline de acțiune proastă ce tot apar lately se mai găsesc și anime-uri care încă merg pe lupta psihologică, bazată pe tactici și strategii. De ce zic că e un anime care-ți provoacă mintea? Din simplul fapt că îți oferă o perspectivă unică asupra unui gen de anime-uri cu mare potențial intelectual, și-anume genul de strategy games. Oferă o varietate de personaje unice, iar modul în care este construit universul poveștii te obligă să gândești puțin mai mult ca să înțelegi în totalitate modul în care acesta funcționează.

  •  Ergo Proxy

Ergo Proxy reprezintă una dintre cele mai plăcute surprize de care m-am bucurat în materie de anime-uri încă de când le urmăresc. Acest anime reușește să se debaraseze de toate elementele specifice genului care mă enervau pe mine dar am ales să le accept pentru că nu-s un încuiat cu pretenții constante la lozinci intelectuale și pot să conștientizez faptul că fiecare cultură are anumite specificități atunci când vine vorba de modul de-a spune o poveste. Trecând peste asta, Ergo Porxy este un anime care mie personal nu mi s-a părut un anime. Totul, de la modul în care e spusă povestea, până la felul în care a fost construită partea stilistică mă duceau cu gândul la o animație indie. Cred că nici nu e nevoie să explic de ce acest anime este unul care îți provoacă mintea din moment ce începe să te doară capul deja după primele minute. Un anime greu de urmărit, presărat cu o tonă de trimiteri religioase și filozofice, reprezintă seria ideală pentru orice avid de cultură și cunoaștere. Desigur, tot din cauzele mai sus menționate, este și-o serie pe care mulți am observat că n-o pot urmări și-i reproșează lentoarea de care dă dovadă câteodată. Încă un lucru care merită scos în evidență când vine vorba de acest anime este genul Sci-Fi, cyberpunk pe care îl abordează bine, mulți comparându-l cu Ghost in the Shell.

  •  Monster

Ultimul anime din listă nu este altul decât mult apreciatul, și pe bună dreptate, Monster. Deși durează puțin până povestea începe să devină interesantă, acest anime înșelător la prima vedere nu introduce niciun element care să fie irelevant pentru evoluția narativă pe care și-o alege. Dacă vă plac seriile introspective, inteligent construite și care să vă șocheze, Monster este anime-ul pentru voi. Zici că-s un crainic de la radio care anunță vremea. Anime-ul îți provoacă mintea tocmai pentru că te face să reflectezi la sensul condiției umane, abordând și oferind perspective macabre conceptelor de umanitate, societate, dualitate a ființei, captând atenția privitorului într-un joc psihotic ce are ca menire expunerea coerentă a vieții unui psihopat. Pe lângă că izbește de perete multe convenții ale moralități, nu se sfiește deloc să-ți reamintească că mintea umană este un loc al dracului de fucked up, că tu trăiești în permanență într-o societate controlată și că toate normele sociele pe care ți le însusești nu sunt nimic mai mult decât niște doctrine menite să-ți spele subconștientul și să ducă ființa umană cât mai aproape de stadiul de marionetă. Ideea anime-ului nici nu poate fi exprimată concret, cert e că vrea să exploreze cele mai adânci zone ale minții unui om și să te facă să conștientizeză cât de complexă este îndr-adevăr natura umană. L-am lăsat ultimul pentru că, recunosc, dintre toate anime-urile văzute de mine până în momentul de față, Monster mi-a provocat cel mai ... bine, să zic așa, mintea.


Știu că am scris mai puțin decât aș fi făcut-o dacă făceam o recenzie, asta din cauză că nu vreau să analizez niciun anime din cele mai sus menționate, ci doar să le prezint în raport cu o temă anume și să dau mici sugestii de posibile serii pe care unii dintre voi le-ar dori viziona. 

{ 5 comentarii... read them below or Comment }

  1. interesant, dar n-am auzit de "Monster", poate am sa-l vad intr-o zi ..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte rau daca n-ai auzit de Monster, e cel mai bun anime dupa mine.

      Ștergere
    2. Merita sa-l vezi. Parerea mea este ca e cel mai bun anime pe care l-am vazut.

      Ștergere
  2. Destul de frumos , pana acu nu am vazut Ergo Proxy, dar cred ca o sa.l incerc :D ....As adauga Aoi Bungaku .

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt anime-uri destul de frumoase dupa parerea mea....de Death Note am auzit der de Ergo Proxy nu...si pare de destul de interesant.Am sa il vizionez.As mai adauga si Re:Zero.

    RăspundețiȘtergere

- Copyright © Animekirus - Animekirus